Venetiëreis

De reis naar Venetië is een jaarlijks hoogtepunt voor De Poorters.

U kunt zich vrijblijvend opgeven voor de reis van 2015.

Terugdenkend aan de Venetiëreis 2013

Terugdenkend aan de Venetiëreis 2013 vraag ik me af welk beeld mij nu het meest is bij gebleven van deze laatste reis onder leiding van Jeanne en Leo.

Illustratie

Zijn het de silhouetten van de karakteristieke gebouwen van Venetië, die langzaam zichtbaar worden tussen het opstuivende boegwater heen van de voortijlende privé-taxi´s, die zich spoeden van het vliegveld naar de stad. Contouren die zich af tekenen tegen de laaghangende donkere, grijsblauwe lucht. Het opdoemende drukke verkeer op het Canal Grande en dan het afmeren bij onze vaste Poorters adres, hotel Ala.
Waarna alleen nog het zachte geklots van water en ritmisch tikkende voetstappen van mensen te horen zijn.


Illustratie

Of is het het prachtige interieur van de majestueuze Santa Maria Gloriosa dei Frari kerk. Als iets glorieus genoemd mag worden is het wel het geweldige schilderij “Maria Assunta” van Titiaan. Deze reusachtige schildering verplettert je letterlijk en figuurlijk. Als je de kerk, via de oude hoofdingang binnenloopt, lijkt het alsof de achterwand van het priesterkoor zojuist is open gegaan en dat je getuige bent van de hemelvaart van Maria. Een werveling van kleuren en beweging waarbij je oog naar boven wordt getrokken.
Overweldigend, zeker als een groepje bezoekers spontaan een prachtig koorwerkje ten gehore brengt.


Illustratie

Heel apart van sfeer is de tocht door de lagune naar de eeuwenoude oorsprong van Venetië op het eiland Torcello. De oude basiliek met haar meesterlijke mozaïeken.
Op de ene wand wordt op niet mis te verstane wijze verhaald over “het laatste oordeel”. In felle realistische beelden wordt verteld wat er gaat gebeuren bij de Apocalyps. Voor elk van de 7 hoofdzonden is een eigen hel.
Op de andere wand staat een langgerekte Madonna, type moeder Gods.




Illustratie
Illustratie

Is het de traditiegetrouwe, onvolprezen, zondagse Poorters"familie"-lunch bij Da Romano op het eiland Burano.

Niets bindt beter dan een heerlijke, gezamenlijke, maaltijd met een goed glas wijn.


Illustratie

Of is het ons bezoek aan de opera in het teatro La Fenice?

De Britse kunsthistoricus Hugh Honour schreef al dat de zaal, met al z´n verguldsels en rode pluche, de volmaakte entourage is voor een opera.

Wij werden vergast op een uitvoering van de opera l´Elisir d´Amore van Donizetti.
Liefdeselixer hebben wij niet nodig, wij zijn zo al helemaal gek op die prachtige stad Venetië.


Zijn het de beelden van restaurateurs op steigers tegen wanden en gewelven?

Illustratie Illustratie

Wij zijn in de San Sebastiano geweest die door onze Amerikaanse zusterorganisatie Save Venice is geadopteerd.
De kerk is één grote restauratie werkplaats; wanden en galerijen staan vol met steigers. Wij mochten naar boven klimmen en het werk van de restaurateurs van dichtbij bekijken.


Illustratie Illustratie

Ook in onze eigen kerk, de San Zaccaria, staat de Addolorata-kapel vol met steigers. Met ware doodsverachting klom de groep naar boven om de vorderingen van nabij te aanschouwen.


Illustratie Illustratie

Of is het, het andere bijzondere “restauratiemoment”. In de Gallerie dell´ Accademia hebben wij tekst en uitleg gekregen bij de restauratie van de houten panelen van Jeroen Bosch uit het Dogenpaleis. De restaurateurs waren bezig met het verstevigen van de houten panelen met een speciale, door hen zelf ontworpen, frames. Luuk Hoogsteder, ja wel een Nederlander die momenteel werkzaam is in het restauratielaboratorium (ook tot z´n eigen grote voldoening), gaf ons, in onze eigen taal, een uitgebreide toelichting over de fasen en het verloop van de restauratie.


Of toch het prachtige beeld van de fraai gerestaureerde San Tarasio kapel. De drie fantastisch gerestaureerde veelluiken van Vivarini staan werkelijk te stralen in de kapel. Een overweldigend gezicht. Wij mochten ook een kijkje nemen aan de achterkant van het veelluik dat tijdens onze vorige reis (in 2009) nog volop in onderhoud was. Het eindresultaat mag er zijn. Jammer dat het Veelluik van Santa Sabina vochtschade heeft opgelopen en nu naar Rome gaat voor herstel.

Illustratie Illustratie

Of denk ik dan toch aan Ida Bunte staande aan het graf van Tine Douwes-Dekker (de ex-vrouw van Multatuli) op het eiland San Michele. Ida vertelde hoe zij betrokken was geraakt bij dit graf dat er indertijd verwaarloosd bij lag. Hoe zij het graf weer in redelijk staat heeft kunnen brengen. Hoe en waarom zij, zo goed en zo kwaad het ging, het graf jarenlang heeft onderhouden. En hoe zij er nu helemaal mee klaar was en het graf het graf wil laten, overgeleverd aan de tand des tijds.


IllustratieDringt zich het beeld op van de Biënnale?
Die honderden kunstwerken in de Arsenale?

Of die in de landenpaviljoenen, zoals het werk van de bekende Chinees Ai Weiwei.




Illustratie

Nee, ik denk dat het meest karakteristieke beeld dat mij is bijgebleven van deze reis, is:
Jeanne, staande met de opengeslagen map. Opgewekt, onvermoeibaar, zeer ter zake kundig en uitgebreid vertellend over een kerk, scuola, kunstwerk of gebeurtenis. Verhalend over wat we allemaal te zien zullen krijgen en waar we in het bijzonder op moeten letten.

Illustratie

Dit terwijl Leo, uitgerust met zwarte koffertrolley, “waakt” over de gang van zaken. Lopen we niet uit de tijd, klopt de organisatie nog steeds, kunnen we tijdig op de volgende afspraak zijn en waar gaan we vanavond eten en wie gaan er mee, hoe doen we dat met het afrekenen en is de hotelbar nog open als we na het gezellige, heerlijke diner terugkomen voor een laatste afzakkertje.
Kortom, hij die zorgt dat wij onbekommerd van deze reis kunnen genieten.

Marcel & Geertrui van Hove - ´s Graeuwen