Venetiëreis

De reis naar Venetië is een jaarlijks hoogtepunt voor De Poorters.

U kunt zich vrijblijvend opgeven voor de reis van 2015.

Settecento: glorieuze decadentie

Over alles hangt een waas van elegante verfijning, van zachte wellust.
(E. & J. de Goncourt, L'Art du XVIIIe Siècle.)

Ondanks de economische neergang van de Venetiaanse Republiek heeft de decadente achttiende eeuw prachtige kunstwerken opgeleverd. Kunst van een samenleving die wil sterven zoals ze geleefd heeft: met gratie. Venetië, de internationale stad van weelde en genot, verzamelplaats van avonturiers en elite uit de hele wereld, beleeft zijn laatste eeuw van grootheid te midden van een toverachtige pracht, alsof het zo de onvermijdelijke ondergang probeert tegen te houden.

De meeste aandacht zal uitgaan naar de twee grootste meesters van de achttiende eeuw, Giambattista Piazzetta en Giambattista Tiepolo, maar ook de 'kleinere meesters' – Pietro Longhi, en de veduteschilders Francesco Guardi en Canaletto - komen aan de orde.

De meeste schilderingen met religieuze onderwerpen die we te zien krijgen hangen na eeuwen nog steeds op de plek waarvoor ze gemaakt zijn en dat betekent dat er weer een groot aantal kerken op het programma staat. De meer wereldse afbeeldingen komen aan bod in twee aantrekkelijke musea, het Ca'Rezzonico en de Fondazione Querini Stampalia.

We blijven in de achttiende eeuw tijdens ons bezoek aan La Fenice waar we de opera buffa in vier bedrijven Le nozze di Figaro (wereldpremière 1 mei 1786) van Wolfgang Amadeus Mozart bijwonen.

Voor de liefhebbers van eigentijdse kunst heb ik een bezoek aan de Biënnale opgenomen, tevens een unieke kans om het Arsenaal binnen te komen.


Illustratie

Zaterdag 15 oktober:
Ca'Rezzonico
Scuola Grande dei Carmini
San Pantalon
San Polo


De plafondschildering in de Sala dei Longhi in Ca'Rezzonico
Triomf van Zephyrus en Flora,
(Olieverf op doek, 395 x 225 cm)
toont de goddelijke personificatie van Zephyrus, de westenwind, en Flora, de godin van de bloemen en de lente. De jonge Zephyrus is uitgerust met tere, transparante vleugels. Flora, die hij teder omhelst, wordt omhooggetild door een putto.
Het kleurenpalet is kenmerkend voor Giambattista Tiepolo en verleent dit schilderij een oplichtende, bijna transparant aandoende helderheid.
Het doek is afkomstig uit Ca' Pesaro, en werd waarschijnlijk vervaardigd ter gelegenheid van het huwelijk van Antonio Pesaro en Caterina Sagredo in 1732.



Zondag 16 oktober:
Torcello: Santa Maria Assunta en Santa Fosca
Burano
Facultatief: Murano: Santa Maria e Donato

Illustratie

Maandag 17 oktober:
Sant'Angelo Raffaele
I Gesuati
Consorzio Venezia Nuova: Uitleg over het MOSE project
(Santo Stefano)


Dinsdag 18 oktober:
Santa Maria della Fava
Fondazione Querini Stampalia
(Santa Maria Formosa)
San Zaccaria Illustratie

Woensdag 19 oktober:
vrij / facultatief Biënnale
Opera in Teatro La Fenice: Le Nozze di Figaro van W.A. Mozart


Donderdag 20 oktober:
Santi Apostoli
Gli Scalzi
San Stae
Campo San Zanipolo / Piazzetta in kerk San Zanipoli
Sala della Musica

Vrijdag 21 oktober:
Facultatief: Tiepolo in de kerk La Pietà

Afbeelding Web Gallery of Art
Foto's: Leo van der Stappen